JABATAN PENINGKATAN KUALITI & KESELAMATAN PESAKIT

Jabatan Peningkatan Kualiti dan Keselamatan Pesakit, Hospital Al-Sultan Abdullah UITM mula ditubuhkan pada 1 Mac 2020 adalah sebagai penggerak bagi implementasi program penjagaan kualiti kesihatan dan keselamatan pesakit di Hospital Al-Sultan Abdullah UITM. Di antara aktiviti-aktiviti yang dipantau ialah aktiviti incident reporting, audit dalaman, bengkel pemurnian SOP dan polisi, credentialing and privileging, morbidity and mortality, pemantauan Key Performance Indicator (KPI), Program Kumpulan Inovatif Kreatif (KIK) dan lain-lain aktiviti yang berkaitan.

Image
Image
  • Memastikan peningkatan kualiti dilaksanakan secara berterusan melalui pemantauan dan penilaian berkala aktiviti kualiti.
  • Pematuhan kepada piawaian akreditasi dan pensijilan dengan melaksanakan aktiviti latihan dan audit.
  • Perancangan pelaksanaan aktiviti keselamatan pesakit sejajar dengan WHO Patient Safety Solutions dan Malaysian Patient Safety Goals.
  • Mewujudkan dan mengekalkan budaya penjagaan keselamatan pesakit di kalangan kakitangan Hospital Al-Sultan Abdullah.
Credentialing & Privileging (C&P)
  • Credentlaling adalah satu proses menetapkan keperluan (standard) dan membuat evaluasi terhadap kelayakan seseorang dalam bidang atau prosedur. Ianya merupakan pengiktirafan terhadap kelulusan dan latihan professional yang telah dilalui oleh seseorang pengamal perubatan.
  • Privileges pula adalah kebenaran (the right) yang diberikan oleh pihak hospital untuk seseorang pengamal perubatan memberikan rawatan atau menjalankan prosedur terhadap pesakit di hospital berkenaan berdasarkan kelayakan latihan, pengalaman dan kecekapan beliau.
  • Aktiviti Credentialing & Privileging telah dilancarkan pada tahun 2001 berikutan arahan Kementerian Kesihatan Malaysia dengan tujuan untuk memastikan bahawa pertugas kesihatan yang menjalankan prosedur itu cekap dan berkemampuan di dalam melakukan prosedur tersebut.
  • Penyelaras permohonan C&P HASA UiTM (sekretariat C&P)
  • Pengesahan kelulusan C&P HASA UiTM
  • Pengurusan dokumen C&P
Incident Reporting
  • Incident Reporting juga dikenali sebagai event monitoring atau occurrence report.
  • Pihak staf yang terlibat dalam aktiviti kualiti dikehendaki membuat laporan insiden yang berlaku bagi mengenalpasti kelemahan dan punca kejadian dalam sistem penjagaan kesihatan kepada pesakit.
  • Hal ini demikian, institusi hospital harus mengambil langkah-langkah pencegahan dan penambahbaikan yang proaktif bagi mengelakan insiden berlaku atau berulang.
  • Kadar peningkatan insiden perlu dibendung bagi menjamin keselamatan pesakit, waris dan anggota di samping meningkatkan mutu perawatan dan perkhidmatan dan seterusnya dapat menjaga nama baik atau imej sesebuah hospital.
Root Cause Analysis
  • Menyelaraskan pelaksanaan Root Cause Analysis di peringkat Hospital
Mortality & Morbidity
  • Sekretariat Jawatankuasa Mortality & Morbidity HASA UiTM
  • Menyelaras Pelaporan M&M
  • Mengendalikan M&M peringkat HASA UiTM
  • Bertanggungjawab mengedarkan keputusan yang telah dipersetujui kepada semua jabatan yang berkaitan.
Sekratariat Jawatankuasa Penasihat Perubatan dan Pergigian (MDAC)
  • Penyelaras Mesyuarat MDAC perigkat HASA UiTM
Pengurusan Risiko berkaitan Keselamatan Pesakit
  • Pemantauan kepada pematuhan WHO Global Patient Safety Initiatives
  • Pemantauan kepada pematuhan Malaysian Patient Safety Goals
  • Pelaksanaan Bengkel berkaitan Pengurusan Risiko
Akreditasi/ Pensijilan
Menyelia aktiviti akreditasi / pensijilan untuk Hospital Al-Sultan Abdullah UITM seperti:
  • Akreditasi MSQH
  • Pensijilan ISO dan HACCP
  • Hospital Mesra Ibadah
  • Hospital Rakan Bayi
  • Pain Free Hospital
Audit Dalaman
  • Penganjuran kursus audit
  • Pelaksanaan Audit di jabatan-jabatan HASA UiTM dan pelaporan audit
Penyeliaan Kumpulan Inovatif Kreatif (KIK)
  • Menyelaraskan aktiviti aktiviti dan membantu ahli kumpulan dalam memahami KIK

Pengurusan Dokumen Kualiti
Menguruskan semakan dan pindaan Dokumen Rasmi Jabatan Jabatan Hospital Al-Sultan Abdullah UITM seperti polisi, prosedur, arahan kerja , borang

Aktiviti Jaminan Kualiti bagi Petunjuk Prestasi Utama (KPI) HASA UiTM
  • Menyelaras dan memantau Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Hospital & Jabatan –Jabatan dalam HASA UITM
  • Hospital Performance Indicators for Accountability (HPIA)
Melaksanakan audit klinikal
  • Penganjuran kursus audit klinikal
  • Menyelaras & memantau amalan/perkhimatan klinikal
Kajian Kepuasan Pelanggan
  • Menyelaras, mengkoordinasi dan menganalisa kajian dan laporan kepuasan pelanggan peringkat HASA UiTM
Hebahan Informasi Kualiti
  • Pengurusan penerbitan informasi berkaitan jabatan
Pengurusan Pentadbiran Jabatan
  • Pengurusan sumber manusia staf QIPS
  • Pengurusan dokumen kewangan jabatan
  • Pengurusan kompentasi staf QIPS
  • Urusan Pentadbiran Am (Sekretariat/Urusetia Mesyuarat Jabatan, Menyelaras jemputan serta kehadiran Mesyuarat/bengkel, Menyelaras tempahan ruang, makanan dan urusan teknikal program/bengkel/mesyuarat)
ISNIN HINGGA JUMAAT 0800 AM HINGGA 1700 PM
HUJUNG MINGGU DAN CUTI KELEPASAN AM  TUTUP
: PROF.MADYA DR. JULINA @ AZIMAH MOHD NOOR (DU56)
: KETUA JABATAN
: julina989@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14501)
: DR. FATIM ZULAIKA BINTI MOHAMED ALI (UD54)
: TIMBALAN KETUA JABATAN / PEGAWAI PERUBATAN
: fatimzulaika@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14506)
: DR. MAHFUZAH BINTI RUSELAN (UD47)
: PEGAWAI PERUBATAN
: mahfuzah@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14505)
: DR. FARAH FARHANA BINTI HARITH (UD43)
: PEGAWAI PERUBATAN
: ffarhana@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14503)
: MOHD ADIFFER BIN OTHMAN (N41)
: PENOLONG PENDAFTAR
: adiffer@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14504)
: DAYANA IZNI BINTI SHARIF (U32)
: JURURAWAT
: d_izni@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14502)
: NUR AIMI BINTI KAMARUL AIZAN (U29)
: JURURAWAT / LINK NURSE
: nuraimi_aizan@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14502)
: MASZANINA BINTI AZHAR (N29)
: PEGAWAI EKSEKUTIF
: maszanina@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14515)
: MUHAMMAD HASHIM BIN DAMIRI (N19)
: KERANI
: mdhashim@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14516)
: MUHAMAD RAIZUDDIN BIN MOHD ROSMI (N19)
: KERANI
: raizuddin@uitm.edu.my
: 03-3396 3000 (Ext No : 14516)
This image for Image Layouts addon

Hubungi Kami

Hospital Al-Sultan Abdullah,
Universiti Teknologi MARA,
42300 Bandar Puncak Alam,
Selangor,

Waktu Operasi

Isnin - Jumaat : 8.00 pagi - 5.00 petang

Pasport Kesihatan Digital Mudah Alih