1. Di manakah lokasi Hospital Al-Sultan Abdullah (HASA)?
HASA terletak di UiTM Cawangan Selangor Kampus Puncak Alam.
2. Adakah HASA merupakan hospital kerajaan atau swasta?
3. Bagaimanakah cara untuk mendapatkan rawatan atau membuat janji temu pemeriksaan?
4. Bilakah waktu operasi perkhidmatan?
5. Bilakah waktu lawatan pesakit di wad?
6. Adakah hospital ini menerima kes kecemasan?
7. Adakah hospital ini menyediakan perkhidmatan ambulan?
8.Berapakah caj kemasukan ke wad?
9. Bolehkah Pesakit Membawa Peneman Di Bilik Bersalin Dan Di Wad Antenatal / Postnatal?
10. Bolehkah kes COVID-19 dirujuk ke hospital ini?
11. Bolehkah pesakit ke hospital secara walk-in?
12. Adakah terdapat perkhidmatan derma darah?
13. Apakah senarai perkhidmatan klinik pakar yang disediakan di sini?
14. Apakah bidang kepakaran yang terdapat di hospital ini?
15. Apakah prosedur untuk bersalin di hospital ini dan bagaimana pakej bersalin yang ditawarkan?
16. Bagaimana untuk membuat pertukaran tarikh janji temu di klinik?
17. Adakah perkhidmatan Pesakit Bayar Penuh (FPP) disediakan di hospital ini?
SOALAN LAZIM PAKEJ BERSALIN HASA
1. Bagaimana caranya atau prosedur untuk bersalin di Hospital Al Sultan Abdullah?
Hospital Al-Sultan Abdullah (HASA) adalah merupakan hospital rujukan. Bagi mendapatkan perkhidmatan bersalin di HASA, pesakit perlu mendapatkan surat rujukan daripada mana-mana hospital atau klinik kesihatan kerajaan atau swasta untuk dirujuk ke HASA. Pesakit dikehendaki untuk membawa surat rujukan tersebut ke Kaunter Jururawat Klinik Pakar Wanita dan Kanak-Kanak. Selain itu, pesakit boleh memuat naik surat rujukan di laman web HASA. Tarikh janji temu akan diberikan dalam masa 14 hari bekerja selepas doktor menyaring surat rujukan.
2. Bolehkah pesakit walk in untuk janji temu?
3. Bagaimanakah cara untuk membuat pertukaran tarikh janji temu?
4. Bilakah waktu operasi Klinik Pakar Wanita dan Kanak-Kanak?
5. Apakah prosedur pendaftaran pesakit sebelum waktu janji temu?
6. Adakah cara lain yang boleh digunakan untuk mendaftar selain di Kaunter Pendaftaran Klinik Pakar HASA?
7. Apakah kriteria yang diperlukan untuk mendapat temujanji di klinik ibu mengandung di HASA?
8. Kenapakah HASA tidak menerima pesakit yang mempunyai kandungan melebihi 30 minggu?
9. Berapakah kekerapan minimum pemeriksaan ibu hamil yang diperlukan untuk membolehkan ibu bersalin di HASA?
10. Adakah perkhidmatan ultrasound detailed scan ditawarkan di fasiliti kami?
11. Berapakah harga pemeriksaan antenatal di HASA?
12. Berapakah harga pakej bersalin di HASA?
13. Adakah HASA menerima pesakit yang menggunakan surat jaminan kakitangan kerajaan (GL)?
14. Bilakah pesakit perlu membuat pembayaran untuk pakej bersalin?
15. Bolehkah pesakit membuka Buku Antenatal semasa fasa awal kehamilan di HASA?
16. Bolehkah pesakit datang pada waktu petang untuk janji temu?
17. Bolehkah pesakit membawa peneman semasa janji temu bersama pakar?
18. Bolehkah suami atau ahli keluarga yang lain menemani isteri di dalam Bilik Bersalin?
19. Bolehkah suami atau ahli keluarga menemani isteri semasa di Wad Antenatal / Postnatal?
20. Bolehkah pesakit yang tidak mendaftar dengan kami walk in ke Bilik Bersalin di HASA?
21. Sekiranya pesakit mempunyai tanda-tanda bersalin seperti air ketuban pecah, kontraksi yang kuat dan pendarahan atau sebarang isu, apakah yang perlu dilakukan?
22. Sekiranya kandungan pesakit yang berusia bawah 22 minggu mengalami sebarang masalah seperti pendarahan, sakit abdomen yang kuat dan keluar air ketuban apakah yang perlu dilakukan?
23. Sekiranya kandungan pesakit yang berusia 22 minggu ke atas mengalami sebarang masalah seperti pendarahan, sakit abdomen yang kuat dan keluar air ketuban apakah yang perlu dilakukan?
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi talian 03-3396 3000 boleh emelkan kepada kami di huitm.unitkorporat@uitm.edu.my