Jabatan Infrastruktur Hospital Al-Sultan Abdullah (HASA) bertujuan untuk memastikan perkhidmatan dan kewajipan lain termasuk perkhidmatan sokongan hospital diuruskan dengan baik, dirancang dan disampaikan mengikut keperluan kerajaan dan HASA di bawah perjanjian konsesi, dengan tumpuan kepada keselamatan pesakit dan kualiti perkhidmatan pengurusan aset termasuk seluruh kawasan hospital dan bangunan. Jabatan Infrastruktur Hospital Al-Sultan Abdullah memastikan perkhidmatan pengurusan aset hospital mematuhi keperluan dan dasar kerajaan seta memantau konsesi untuk menjalankan operasi penyelenggaraan yang komprehensif hari ke hospital untuk tempoh konsesi. Jabatan Infrastruktur Hospital Al-Sultan Abdullah juga bertujuan untuk menyediakan pengurusan yang berkesan dan cekap untuk perkhidmatan pengurusan aset termasuk;
- Perkhidmatan Pengurusan Kemudahan (FMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Kemudahan (FEMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Bioperubatan (BEMS) Servis pembersihan (CLS)
- Perkhidmatan Pengurusan Sisa Penjagaan Kesihatan (HWMS) Perkhidmatan linen dan dobi (LLS)
VISI
Menyediakan perkhidmatan kepakaran kejuruteraan dengan memastikan kelancaran dan kesempumaan pengoperasian sera penyelenggaraan Hospital Al-Sultan Abdullah (HASA) dengan menawarkan perkhidmatan sokongan hospital yang cemerlang dan perkhidmatan pengurusan aset yang berkualiti.
MISI
Mempertingkatkan pembangunan fizikal, prasarana dan hartanah menerusi kepakaran serta pengalaman berlandaskan nilai-nilai muni dan etika profesional.
- Untuk memastikan Kemudahan Penjagaan Kesihatan di HASA disediakan dengan selamat, berfungsi dan sokongan kemudahan dan peralatan untuk pesakit, keluarga, kakitangan dan pelawat.
- Untuk memastikan kemudahan, peralatan dan penyelenggaraan dikendalikan secara berkesan untuk mengurangkan dan mengawal bahaya dan risiko, dan mencegah kemalangan dan kecederaan .
- Untuk memantau pelaksanaan Private Finance Initiative (PFI) seperti Perkhidmatan Pengurusan Kemudahan (FMS), Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Kemudahan (FEMS), Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Bioperubatan (BEMS), Servis pembersihan (CLS), Perkhidmatan Linen dan Dobi (LLS), Perkhidmatan Pengurusan Sisa Penjagaan Kesihatan (HWMS) mengikut dokumen kontrak PFI.
- Memantau pelaksanaan PPM (Plan Preventive Maintenance) kemudahan dan peralatan dilakukan mengikut jadual.
- Untuk memastikan maklum balas tepat pada masanya bagi sebarang aduan oleh Syarikat Konsesi selaras dengan peruntukan dalam dokumen kontrak dimana tidak melebihi 10 minit untuk aduan kecemasan dan tidak lebih daripada 1 jam untuk aduan biasa
- Untuk memantau dan merekod sebarang aduan yang tidak dilakukan oleh Syarikat Konsesi dalam tempoh selesai 15 hari.
KAWALSELIA PERKHIDMATAN SOKONGAN KLINIKAL HOSPITAL
- Mengurus dan menjalankan pemeriksaan terhadap kerja-kerja yang dilaksanakan oleh pihak konsesi berteraskan panduan-panduan yang telah ditetapkan.
- Menyemak prestasi perkhidmatan Syarikat Konsesi melalui tinjauan di Computerized Asset Management System, CAMS.
- Menyemak dan mengesahkan bayaran Asset Management Services Charges (AMSC) bulanan syarikat konsesi melalui Mesyuarat Jawatankuasa Pengesahan Bayaran dan Tuntutan Hospital (JPBTH).
- Menyemak Laporan Teknikal (Condition Appraisal, Technical Advice, Incident Reports,Complaint,BER)
- Memastikan keenam-enam perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat konsesi adalah mematuhi dokumen perjanjian dan garis panduan yang telah ditetapkan.
FUNGSI NASIHAT TEKNIKAL
- Menyediakan laporan nasihat teknikal yang betul dan tepat kepada pengguna berkenaan sesuatu sistem atau peralatan.
- Memastikan nasihat teknikal yang disampaikan dipatuhi oleh pengguna bagi menjamin keselamatan pesakit dan kakitangan khususnya.
PELAKSANA DAN PEMANTAU PROJEK PEMBANGUNAN DAN PEROLEHAN BEKALAN
- Melaksanakan pemantauan projek pembangunan dan kejuruteraan dengan berkesan dan projek-projek dapat disiapkan mengikut tempoh kontrak yang telah ditetapkan.
- Menjalankan penilaian teknikal bagi perolehan kerja dan bekalan ke atas dokumen-dokumen tender/sebutharga
FUNGSI PENYEDIAAN PERALATAN BAGI PENGANJURAN PROGRAM/MAJLIS RASMI HOSPITAL
- Menyediakan kontrak perkhidmatan penyewaan peralatan program/majlis rasmi HASA
- Memastikan penganjuran program/majlis rasmi yang telah diluluskan dapat dijalankan dengan baik dari segi penyediaan peralatan yang diperlukan.
CARTA FUNGSI
- Perkhidmatan Pengurusan Fasiliti (FMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Fasiliti (FEMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Biomedikal (BEMS)
- Perkhidmatan Pembersihan (CLS)
- Perkhidmatan Pengurusan Pendobian dan Linen (LLS)
- Perkhidmatan Pengurusan Sisa Kesihatan (HWMS)
- Khidmat Nasihat teknikal
- Khidmat Penyediaan Peralatan Majlis/Program Rasmi Hospital
: | SALIZA BINTI ABDUL KADIR | |
: | TIMBALAN JURUTERA (J48) | |
: | saliza@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-3120 |
: | ADAM ADZHAR BIN JOHARI | |
: | JURUTERA (J41) | |
: | adam258@uitm.edu.my | |
: |
: | MUHAMMAD SYAMIL BIN ISMAIL | |
: | JURUTERA (J41) | |
: | syamilismail@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-3117 |
: | MOHD KHAIRIL IZWAN MD DAIM | |
: | JURUTERA (J41) | |
: | izwan542@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-3116 |
: | MD. HAIRUL BIN HARON | |
: | JURUTERA (J41) | |
: | mdhairul@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-3118 |
: | SITI NUR LAILA BINTI RAMELI | |
: | JURUTERA (J41) | |
: | sitilaila@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-3003 |
: | MOHD FAIZOL BIN MOHTAR | |
: | PENOLONG JURUTERA (JA29) | |
: | faizolmohtar@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-31119 |
: | WAN MOHAMAD AZRI | |
: | PENOLONG JURUTERA (JA29) | |
: | wmazri@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-10940 |
: | SITI SUHAILA BINTI MD JOPRI | |
: | PENOLONG JURUTERA (JA29) | |
: | suhailajopri@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-10935 |
: | MUHAMAD ZULZAIN BIN MD SUKOR | |
: | PENOLONG JURUTERA (JA29) | |
: | zulzain@uitm.edu.my | |
: |
: | MOHD DHIYA' UDDIN BIN NORISHAM | |
: | PENOLONG JURUTERA (JA29) | |
: | dhiyauddin@uitm.edu.my | |
: |
: | MUHAMMAD IQBAL BIN BAHARUDIN | |
: | PENOLONG JURUTERA (JA29) | |
: | iqbalbaharudin@uitm.edu.my | |
: |
: | AZRUL AINAL BIN ABDULLAH | |
: | PENOLONG JURUTERA (JA29) | |
: | azrulainal@uitm.edu.my | |
: | ||
: | MOHD KHUZAIFAH BIN ZAINAL ABIDIN | |
: | PENJAGA JENTERA ELEKTRIK TERTINGGI (JA26) | |
: | mohdk609@uitm.edu.my | |
: | ||
: | NUR HIDAYAHTI BINTI MOHD KHAIRI | |
: | PEMBANTU TADBIR (N19) | |
: | nurhidayahti@uitm.edu.my | |
: | 03-3396 3000 ext-3114 |
Jabatan Infrastruktur
Aras 1
Hospital Al-Sultan Abdullah
UiTM Puncak Alam
42300 Bandar Puncak Alam
Selangor
No Telefon : 03-3396 3000
Ext : 3114
Waktu Operasi
Isnin hingga Jumaat : 8.00 pagi hingga 5.00 petang
Sabtu dan Ahad : Tutup
BIL | AKTIVITI | TARIKH | LOKASI |
1 | Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2021 | 7-8 April 2021 | Hotel Sofitel, Kuala Lumpur |
2 | Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2022 | 30 November – 2 Disember 2021 | Hotel Marriot, Putrajaya |
3 | Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2023 | 23-25 November 2022 | Hotel Zenith, Putrajaya |
4 | Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2024 | 13-15 Disember 2023 | Hotel Marriot, Putrajaya |
BENGKEL HOSPITAL SPECIFIC IMPLEMENTATION PLAN (HSIP) 2021-2024
Jabatan Infrastruktur Hospital Al-Sultan Abdullah (HASA) bertujuan untuk memastikan perkhidmatan dan kewajipan lain termasuk perkhidmatan sokongan hospital diuruskan dengan baik, dirancang dan disampaikan mengikut keperluan kerajaan dan HASA di bawah perjanjian konsesi, dengan tumpuan kepada keselamatan pesakit dan kualiti perkhidmatan pengurusan aset termasuk seluruh kawasan hospital dan bangunan. Jabatan Infrastruktur Hospital Al-Sultan Abdullah memastikan perkhidmatan pengurusan aset hospital mematuhi keperluan dan dasar kerajaan seta memantau konsesi untuk menjalankan operasi penyelenggaraan yang komprehensif hari ke hospital untuk tempoh konsesi. Jabatan Infrastruktur Hospital Al-Sultan Abdullah juga bertujuan untuk menyediakan pengurusan yang berkesan dan cekap untuk perkhidmatan pengurusan aset termasuk;
- Perkhidmatan Pengurusan Kemudahan (FMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Kemudahan (FEMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Bioperubatan (BEMS) Servis pembersihan (CLS)
- Perkhidmatan Pengurusan Sisa Penjagaan Kesihatan (HWMS) Perkhidmatan linen dan dobi (LLS)
VISI
Menyediakan perkhidmatan kepakaran kejuruteraan dengan memastikan kelancaran dan kesempumaan pengoperasian sera penyelenggaraan Hospital Al-Sultan Abdullah (HASA) dengan menawarkan perkhidmatan sokongan hospital yang cemerlang dan perkhidmatan pengurusan aset yang berkualiti.
MISI
Mempertingkatkan pembangunan fizikal, prasarana dan hartanah menerusi kepakaran serta pengalaman berlandaskan nilai-nilai muni dan etika profesional.
- Untuk memastikan Kemudahan Penjagaan Kesihatan di HASA disediakan dengan selamat, berfungsi dan sokongan kemudahan dan peralatan untuk pesakit, keluarga, kakitangan dan pelawat.
- Untuk memastikan kemudahan, peralatan dan penyelenggaraan dikendalikan secara berkesan untuk mengurangkan dan mengawal bahaya dan risiko, dan mencegah kemalangan dan kecederaan .
- Untuk memantau pelaksanaan Private Finance Initiative (PFI) seperti Perkhidmatan Pengurusan Kemudahan (FMS), Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Kemudahan (FEMS), Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Bioperubatan (BEMS), Servis pembersihan (CLS), Perkhidmatan Linen dan Dobi (LLS), Perkhidmatan Pengurusan Sisa Penjagaan Kesihatan (HWMS) mengikut dokumen kontrak PFI.
- Memantau pelaksanaan PPM (Plan Preventive Maintenance) kemudahan dan peralatan dilakukan mengikut jadual.
- Untuk memastikan maklum balas tepat pada masanya bagi sebarang aduan oleh Syarikat Konsesi selaras dengan peruntukan dalam dokumen kontrak dimana tidak melebihi 10 minit untuk aduan kecemasan dan tidak lebih daripada 1 jam untuk aduan biasa
- Untuk memantau dan merekod sebarang aduan yang tidak dilakukan oleh Syarikat Konsesi dalam tempoh selesai 15 hari.
KAWALSELIA PERKHIDMATAN SOKONGAN KLINIKAL HOSPITAL
- Mengurus dan menjalankan pemeriksaan terhadap kerja-kerja yang dilaksanakan oleh pihak konsesi berteraskan panduan-panduan yang telah ditetapkan.
- Menyemak prestasi perkhidmatan Syarikat Konsesi melalui tinjauan di Computerized Asset Management System, CAMS.
- Menyemak dan mengesahkan bayaran Asset Management Services Charges (AMSC) bulanan syarikat konsesi melalui Mesyuarat Jawatankuasa Pengesahan Bayaran dan Tuntutan Hospital (JPBTH).
- Menyemak Laporan Teknikal (Condition Appraisal, Technical Advice, Incident Reports,Complaint,BER)
- Memastikan keenam-enam perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat konsesi adalah mematuhi dokumen perjanjian dan garis panduan yang telah ditetapkan.
FUNGSI NASIHAT TEKNIKAL
- Menyediakan laporan nasihat teknikal yang betul dan tepat kepada pengguna berkenaan sesuatu sistem atau peralatan.
- Memastikan nasihat teknikal yang disampaikan dipatuhi oleh pengguna bagi menjamin keselamatan pesakit dan kakitangan khususnya.
PELAKSANA DAN PEMANTAU PROJEK PEMBANGUNAN DAN PEROLEHAN BEKALAN
- Melaksanakan pemantauan projek pembangunan dan kejuruteraan dengan berkesan dan projek-projek dapat disiapkan mengikut tempoh kontrak yang telah ditetapkan.
- Menjalankan penilaian teknikal bagi perolehan kerja dan bekalan ke atas dokumen-dokumen tender/sebutharga
FUNGSI PENYEDIAAN PERALATAN BAGI PENGANJURAN PROGRAM/MAJLIS RASMI HOSPITAL
- Menyediakan kontrak perkhidmatan penyewaan peralatan program/majlis rasmi HASA
- Memastikan penganjuran program/majlis rasmi yang telah diluluskan dapat dijalankan dengan baik dari segi penyediaan peralatan yang diperlukan.
CARTA FUNGSI
- Perkhidmatan Pengurusan Fasiliti (FMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Fasiliti (FEMS)
- Perkhidmatan Penyelenggaraan Kejuruteraan Biomedikal (BEMS)
- Perkhidmatan Pembersihan (CLS)
- Perkhidmatan Pengurusan Pendobian dan Linen (LLS)
- Perkhidmatan Pengurusan Sisa Kesihatan (HWMS)
- Khidmat Nasihat teknikal
- Khidmat Penyediaan Peralatan Majlis/Program Rasmi Hospital
Jabatan Infrastruktur
Aras 1
Hospital Al-Sultan Abdullah
UiTM Puncak Alam
42300 Bandar Puncak Alam
Selangor
No Telefon : 03-3396 3000
Ext : 3114
Waktu Operasi
Isnin hingga Jumaat : 8.00 pagi hingga 5.00 petang
Sabtu dan Ahad : Tutup
BIL | AKTIVITI | TARIKH | LOKASI |
1 | Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2021 | 7-8 April 2021 | Hotel Sofitel, Kuala Lumpur) |
2 | Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2022 | 30 November – 2 Disember 2021 | Hotel Marriot, Putrajaya |
Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2021 & Bengkel Hospital Specific Implementation Plan (HSIP) 2022