JABATAN PENYELIDIKAN, JARINGAN INDUSTRI DAN INOVASI

Selamat Datang KeJabatan PJIPenyelidikanJaringan IndustriInovasi| HASA UiTM

Jabatan Penyelidikan, Jaringan Industri & Inovasi (PJI) komited di dalam memperkukuh budaya penyelidikan dan inovasi serta memperkembangkan jaringan Hospital Al-Sultan Abdullah UiTM. Budaya penyelidikan hendaklah diperkasakan bagi meningkatkan kualiti penjagaan kesihatan dan membolehkan HASA UiTM menjadi hospital terulung yang menjadikan aspek penyelidikan, inovasi dan rangkaian industri selain dari salah satu teras di dalam memastikan perkhidmatan rawatan kesihatan yang berkesan dan cemerlang.

Pada masa yang sama, HASA UiTM juga percaya di dalam pemerkasaan pendidikan melalui budaya membaca dan perpustakaan (PTAR) serta pelbagai program Pusat Pengalaman Klinikal yang komited terhadap usaha tersebut. Akhirnya, PJI juga terlibat di dalam pengurusan dan pentadbiran Cardio Vascular and Lung Research Institute (CaVaLRI) UiTM serta 2 unit ujian percubaan  klinikal iaitu HASA UiTM Bioequivalence Centre (BE Centre) dan Centre For Translational Research and Epidemiology (CenTRE).
Image
Image
Image
Image
Penyelidikan dan Inovasi Dana Clinical Excellence Grant (DCEG)
Unit Kesihatan Digital
Inovasi
Jaringan Industri Memorandum Persefahaman
Memorandum Perjanjian
Memorandum Kolaborasi
Perjanjian Kerahsiaan
Surat Niat
Perjanjian Penyelidikan/Perjanjian Kolaborasi Penyelidikan
Pusat Penyelidikan HASA UiTM Bioequivalence Centre (BE Center)
Centre for Translational Research and Epidemiology (CenTRE)
Perpustakaan Tun Abdul Razak (PTAR) Unit Pentadbiran dan Arkib
Unit Perancangan dan Pembangunan
Unit Servis
Pusat Pengalaman Klinikal Pusat Kemahiran Klinikal
Galeri Perubatan


ALAMAT RASMI

Jabatan Penyelidikan, Jaringan Industri dan Inovasi
Aras 5, Hospital Al-Sultan Abdullah, UiTM Puncak Alam
42300 Puncak Alam
Selangor.


ALAMAT EMEL

pjihuitm@uitm.edu.my


WAKTU OPERASI


Isnin hingga Jumaat : 8.00 pagi hingga 5.00 petang
Sabtu, Ahad dan Cuti Umum : Tutup

: PROF. MADYA DR. SURAYA ABDUL RAZAK
: KETUA JABATAN PENYELIDIKAN, JARINGAN INDUSTRI DAN INOVASI
: 03-3396 3000
(ext: 14501)
: suraya617@uitm.edu.my
: DR. MUZZAMMIL MOHD KHAIRI
: PEGAWAI PERUBATAN (UD52)
: 03-3396 3000
(ext: 14507)
: muzzammilkhairi@uitm.edu.my
: PN. WAN ROHANI WAN CHIN
: PUSTAKAWAN KANAN (S44)
: 03-3396 3000
(ext: 12801)
: rohani4029@uitm.edu.my
  : PN. KHAZREEN KAMALLUDIN 
: PENOLONG PENDAFTAR (N41)
: 03-3396 3000
(ext: 14509)
: khazr635@uitm.edu.my
  : EN. EBBY ANUAR BAHARI
: PEGAWAI SAINS (C41)
: 03-3396 3000
(ext: 14508)
: ebbyanuar@uitm.edu.my
  : PN. NUR SYAKILA MOHD ZAKI 
: PEGAWAI SAINS (C41)
: 03-3396 3000
(ext: 14518)
: nursya8757@uitm.edu.my
: CIK NUR AMALINA SAMAT
: PEGAWAI SAINS (C41)
: 03-3396 3000
(ext: 14508)
: amalinasamat@uitm.edu.my
: PN. ERMA IZZATI AMIR
: PEGAWAI EKSEKUTIF (N29)
: 03-3396 3000
(ext: 3500)
: izzati7754@uitm.edu.my
  : PN. NURUL AIN WAHIDAH ZULKIFLI

: JURURAWAT (U29)

: 03-3396 3000
: nurulain3480@uitm.edu.my 

: CIK NOOR MALIZA RAMLI
: PEMBANTU TADBIR (N19)
: 03-3396 3000
(ext: 14517)
: malizaramli@uitm.edu.my
: PN. NURUL HUSNA YUSAIDI 
: PEMBANTU TADBIR (N19)
: 03-3396 3000
(ext: 14517)
: husnayusaidi@uitm.edu.my

PENYELIDIKAN


BIL
BORANG
PAUTAN
1

Senarai Semak Permohonan Penyelidikan

Borang
2

Borang Permohonan Menjalankan Penyelidikan

Borang
3

Borang Permohonan Data EHR/HIS

Borang
4

Borang Permohonan Kelulusan Etika [REC 2]

Borang
5

Borang Klasifikasi Risiko Kajian [REC 3]

Borang
6

Borang Maklumat Peserta [REC 4]

Borang
7

Borang Laporan Kemajuan Penyelidikan

Borang
8

Borang Laporan Akhir Penyelidikan

Borang
9

Borang Permohonan Sub-Penyelidik

Borang

DANA CLINICAL EXCELLENCE GRANT (DCEG)

VOT11000 : BAYARAN PEMBANTU PENYELIDIK (RA/GRA)
VOT21000 : PERJALANAN, PENGINAPAN DAN PENGANGKUTAN
VOT24000 : SEWAAN
VOT27000 : BEKALAN DAN BAHAN PENYELIDIKAN
VOT28000 : BAIK PULIH KECIL DAN UBAHSUAI
VOT29000 : PERKHIDMATAN IKHTISAS
VOT35000 : AKSESORI DAN PERALATAN


BIL
BORANG
PAUTAN
1

Borang Tuntutan Perjalanan Dalam Negeri

Borang
2

Borang Pendahuluan Perjalanan Dalam Negeri

Borang
3

Borang Pelarasan Perjalanan Dalam Negeri

Borang
4

Borang Tuntutan Pelbagai / Honorarium / Perkhidmatan Ikhtisas / Bayaran Gaji Pembantu Penyelidik

Borang
5

Borang Pendahuluan Pelarasan Pelbagai

Borang
6

Borang Permohonan Pesanan Tempatan

Borang
7

Borang Pengurusan Bayaran

Borang
8

Konferensi

Borang
9

Template Surat Lantikan Pembantu Penyelidik / Perkhidmatan Ikhtisas

Borang
10

Borang Pengesahan Kerja / Perkhidmatan

Borang
11

Borang Perakuan Penerimaan Barang (Harta Modal / Inventori / Bekalan)

Borang
* Dalam penyelenggaraan *

PENYELIDIKAN DI HASA UiTM

PenyelidikanHospitalAl-Sultan Abdullah| UiTM

Hospital Al-Sultan Abdullah UiTM menawarkan pelbagai penyelidikan klinikal dan bukan klinikal mengikut keperluan anda.

Kami berusaha untuk mempromosikan, membolehkan dan memperkasakan budaya penyelidikan yang mematuhi Amalan Klinikal Baik (GCP) tempatan dan piawaian antarabangsa. Hubungi kami bagi keperluan penyelidikan anda.

1) HASA
Penyelidikan am / Penyelidikan klinikal

2) Centre For Translational Research and Epidemiology (CenTRE)
Kajian fasa III / IV, kajian translasi atau epidemiologi

3) HASA Bioequivalence Centre (BE Centre) *akan datang
Kajian fasa I dan II


-dikemaskini pada 14 Julai 2023-

Jawatankuasa Etika Bebas (IEC)

Jawatankuasa Etika Penyelidikan UiTM (REC) ialah Jawatankuasa Etika Bebas (IEC) UiTM sendiri yang berdaftar di bawah Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (DCA). Sehingga 22 Mac 2023, terdapat 14 jawatankuasa etika berdaftar dengan DCA. Selain jawatankuasa etika induk atau berpusat di UiTM yang terletak di kampus induk Shah Alam, semua cawangan dan fakulti UiTM negeri telah menggubal jawatankuasa etika mereka sendiri sejak 2016 selaras dengan Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) Bilangan 3 Tahun 2016, Penubuhan Jawatankuasa Penyelidikan di Fakulti dan Cawangan. Bagaimanapun, HASA bukanlah cawangan negeri mahupun fakulti dan oleh itu tidak dibenarkan menubuhkan jawatankuasa etikanya sendiri. Tambahan pula, penubuhan jawatankuasa etika dalam HASA adalah berlebihan memandangkan pakar dan perunding yang berkhidmat dengan HASA adalah daripada Fakulti Perubatan UiTM di mana fakulti tersebut telah dilengkapi dengan jawatankuasa etika penyelidikan fakultinya sendiri.

REC dan Fakulti Perubatan FREC (jika kajian dianggap berisiko minimum) bertanggungjawab untuk menilai, meluluskan atau menolak permohonan penyelidikan yang akan dijalankan dalam UITM pada peringkat tertinggi.

Untuk maklumat lanjut mengenai REC UiTM, sila layari https://www.recuitm.org/.

Untuk maklumat lanjut mengenai Fakulti Perubatan, sila layari https://medicine.uitm.edu.my/index.php/en/research/ecosystem.

 

Kalendar Mesyuarat REC 2023.

 

Bulan

ID Mesyuarat

Tarikh Tutup Permohonan

Tarikh Mesyuarat

Jan

Bil. 1/2023

03/01/2023

17/01/2023

Feb

Bil. 2/2023

07/02/2023

21/02/2023

Mac

Bil. 3/2023

07/03/2023

21/03/2023

Apr

Bil. 4/2023

04/04/2023

18/04/2023

Mei

Bil. 5/2023

02/05/2023

16/05/2023

Jun

Bil. 6/2023

06/06/2023

20/06/2023

Jul

Bil. 7/2023

04/07/2023

18/07/2023

Ogos

Bil. 8/2023

01/08/2023

15/08/2023

Sep

Bil. 9/2023

05/09/2023

19/09/2023

Okt

Bil. 10/2023

03/10/2023

17/10/2023

Nov

Bil. 11/2023

07/11/2023

21/11/2023

Dis

Bil. 12/2023

05/12/2023

19/12/2023

 

Kalendar Mesyuarat Jawatankuasa Etika Penyelidikan Fakulti Perubatan (FREC) 2023.


Bulan

ID Mesyuarat

Tarikh Tutup Permohonan

Tarikh Mesyuarat

Jan

Bil. 1/2023

-

10/01/2023

Feb

Bil. 2/2023

31/01/2023

14/02/2023

Mac

Bil. 3/2023

28/02/2023

14/03/2023

Apr

Bil. 4/2023

28/03/2023

11/04/2023

Mei

Bil. 5/2023

18/04/2023

09/05/2023

Jun

Bil. 6/2023

30/05/2023

13/06/2023

Jul

Bil. 7/2023

27/06/2023

11/07/2023

Ogos

Bil. 8/2023

25/07/2023

08/08/2023

Sep

Bil. 9/2023

29/08/2023

12/09/2023

Okt

Bil. 10/2023

29/09/2023

10/10/2023

Nov

Bil. 11/2023

31/10/2023

14/11/2023

Dis

Bil. 12/2023

28/11/2023

12/12/2023



*
Kalendar berfungsi sebagai panduan dan tertakluk kepada perubahan oleh kedua-dua REC dan FREC masing-masing. PJI tidak akan dipertanggungjawabkan atau dipertanggungjawabkan dalam apa jua cara untuk sebarang tuntutan, kerosakan, kerugian, perbelanjaan, kos atau liabiliti apa jua pun daripada penggunaan maklumat ini.
 
Proses Penyelidikan di HASA.

Carta Alir 1: Permohonan menjalankan penyelidikan di HASA dari pelbagai institusi
Carta Alir 2: Permohonan penyelidikan dalam HASA (semakan peringkat UiTM dan HASA)
Carta Alir 3: Proses Kerjasama Penyelidikan
Carta Alir 4: Permohonan pengambilan data EHR/HIS bagi tujuan penyelidikan
Carta Alir 5: Kelulusan Penerbitan dan Pembentangan


Permohonan Etika Penyelidikan.
Permohonan etika dibuat secara dalam talian melalui UiTM Research Ethics Depository (RED). Kakitangan bukan UiTM boleh mengemukakan permohonan mereka dengan memilih pilihan "tetamu". Sila pilih “Fakulti Perubatan” sebagai cabang pilihan untuk penilaian permohonan penyelidikan. Penyelidikan yang dianggap lebih daripada risiko minimum akan dinilai oleh REC manakala penyelidikan risiko minimum mungkin diwakilkan untuk disemak oleh Fakulti Perubatan FREC. Surat kelulusan etika diperlukan apabila memohon untuk menjalankan penyelidikan atau mengumpul data dalam HASA.
 

Kelulusan Institusi.
Penyelidik Utama (PI) dikehendaki menghantar surat permohonan / cover letter kepada Pengarah HASA dan mengisi Borang Permohonan menjalankan penyelidikan di HASA UiTM/PPUiTM. Penyelidik utama juga dikehendaki menyerahkan beberapa borang RKM yang telah diserahkan melalui RED semasa proses permohonan etika (lihat di bawah Senarai Semak Dokumen di bawah).


Peringatan mesra : Permohonan kelulusan institusi retrospektif atau menjalankan penyelidikan/pengumpulan data tanpa kelulusan institusi adalah tidak wajar, tidak beretika dan tidak mematuhi integriti akademik dan penyelidikan.



Kelulusan Sub-Penyelidik dan Ketua Jabatan.

Penyelidik utama juga dikehendaki memilih sekurang-kurangnya seorang (1) sub-penyelidik daripada HASA yang berasal dari jabatan atau disiplin yang berkaitan dengan penyelidikan. Sebagai contoh, jika penyelidik utama ingin menjalankan penyelidikan berkaitan kejururawatan penjagaan kritikal, dia perlu memilih jururawat dari ICU atau unit penjagaan kritikal lain untuk menjadi penyiasat kecil. Lanjutan, penyelidik utama juga perlu mendapatkan kebenaran dan kelulusan daripada ketua jabatan, dalam kes ini, HOD jabatan Anestesiologi. Jika anda tidak pasti jabatan mana yang hendak didekati, anda boleh menghubungi PJI untuk mendapatkan cadangan.

Image
Senarai Dokumen / Borang. Pautan ke Google Drive


Senarai Semak
1) Senarai semak permohonan penyelidikan di HASA

Surat Iringan dan Borang Permohonan Penyelidikan
2) Permohonan untuk menjalankan penyelidikan dalam HASA/Surat Sampul surat (alamat kepada pengarah HASA)
3) Borang Permintaan Penyelidikan HASA [(500-PJI (18/4/28)/Borang (01)]

Kelulusan Sub - Penyelidik dan Ketua Jabatan
4) Borang kelulusan Sub-Penyiasat dan HOD [(500-PJI (18/4/28)/Borang (02)] *Tidak diperlukan untuk ISR

Borang REC 
5) Borang REC 2 (Borang Permohonan Kelulusan Etika) dengan carta Gantt tambahan atau borang yang setara: FERC/BERC 1(2021), C.F.B.CoE ERC1(2022)
6) Borang REC 3 (Borang Klasifikasi Risiko Kajian)
7) Borang REC 4 (Borang Maklumat Peserta) atau borang yang setara: C.F.B.CoE ERC2 (2022)
8) Surat kelulusan etika daripada Jawatankuasa Etika Penyelidikan (REC)/ FREC

Permohonan Data EHR/HIS
9) Penerangan Parameter yang Diperlukan Untuk Pengumpulan Data [(500-PJI (18/4/28)/Borang (03)] *jika berkenaan
10) Perjanjian Percubaan Klinikal atau MOU/MOA/NDA atau Perjanjian Kerahsiaan EHR HASA *jika berkenaan

Surat Pemberian
11) Surat kelulusan Geran Penyelidikan *jika berkenaan

Proses Penyelidikan di HASA.


Permohonan Rekod Kesihatan Elektronik (EHR) bagi tujuan penyelidikan.

HASA amat berbangga menggunakan EHR dalaman yang dibangunkan secara dalaman yang dipanggil UniMEDS. Selaras dengan semangat untuk memperkasa dan meningkatkan budaya penyelidikan secara keseluruhan, data EHR mungkin diminta untuk tujuan penyelidikan seperti untuk menjalankan analisis data sekunder. Walau bagaimanapun, memandangkan keselamatan, privasi dan kebimbangan kerahsiaan, akses terbuka kepada UniMEDS tidak boleh diberikan kepada penyelidik. Sebaliknya, penyelidik dikehendaki mengisi borang permintaan pengekstrakan data EHR Parameter Maklumat bagi pengumpulan data [(500-PJI (18/4/28)/Borang (03)] dan memperincikan data yang diminati menggunakan format yang dibekalkan. Kelulusan akhir akan diperoleh daripada pengarah HASA.

PJI berperanan membantu dan menghubungkan penyelidik dengan jabatan Maklumat Pesakit dan setelah menerima surat kelulusan untuk menjalankan penyelidikan di HASA, penyelidik boleh menghubungi terus bahagian Maklumat Pesakit untuk menjadualkan temujanji.

Sila ambil perhatian bahawa UniMEDS berada di bawah jagaan jabatan Maklumat Pesakit HASA dan oleh itu mereka berhak dan keputusan akhir mengenai jenis data yang dibenarkan atau boleh diberikan kepada penyelidik. Sila beri masa sehingga 14 hari untuk data diekstrak dan disusun untuk kegunaan anda.

Diingatkan bahawa penyelidik dari UiTM dikehendaki menandatangani Surat Kerahsiaan Akujanji manakala penyelidik bukan UiTM perlu menandatangani Perjanjian Tanpa Pendedahan (NDA) dengan Universiti untuk tujuan ini.

 

Dana Clinical Excellence Grant (DCEG)

DCEG ialah geran penyelidikan sulung HASA yang tersedia untuk semua kakitangan klinikal di HASA.
Geran itu diwujudkan untuk memperkukuh dan menggalakkan aktiviti penyelidikan klinikal di hospital.

Tahniah kepada penerima kitaran sebelumnya (pertama) pada tahun 2021.

Nantikan pembukaan geran seterusnya.
Image

Proses Penyelidikan di HASA.

Laporan Kemajuan Penyelidikan.
Penyelidikan di bawah penyelidikan dimulakan penyiasat (IIR) dikehendaki menyerahkan laporan penyelidikan dua kali setahun setiap 6 bulan (sebelum 31 Mei dan/atau 30 November) sehingga selesai penyelidikan. Untuk 6 bulan terakhir tempoh penyelidikan, penyelidik boleh menyerahkan Laporan Akhir Penyelidikan (lihat di bawah) dan bukannya Laporan Kemajuan Penyelidikan untuk membuat kesimpulan penyelidikannya dalam HASA.

Laporan Akhir Penyelidikan.
Penyelidikan di bawah penyelidikan dimulakan penyiasat (IIR) dikehendaki menyerahkan Laporan Akhir Penyelidikan setelah selesai peringkat pengumpulan data dalam HASA.

Sebagai contoh, dalam kes penyelidikan berterusan bermula pada Julai 2022 dan dijadualkan selesai pada April 2023, penyelidik dikehendaki menyerahkan Laporan Kemajuan Penyelidikan sebelum 30 November 2022 dan kemudian Laporan Akhir Penyelidikan pada April 2023 atau terkini sebelum 31 Mei 2023 .

Penerbitan atau Pembentangan menggunakan dapatan penyelidikan atau data daripada HASA.

Penyelidik dikehendaki mengisi Borang Kelulusan Pembentangan atau Penyerahan Penerbitan Menggunakan Data Penyelidikan daripada HASA dengan disertakan bahan penerbitan yang digubal kepada PJI sebelum diserahkan kepada penganjur/penerbit/jurnal/syarikat. Pengakuan yang jelas dan jelas kepada HASA mesti dinyatakan dan salinan penerbitan mesti diberikan kepada PJI untuk rujukan dalaman.

Image
: DR. MUZZAMMIL MOHD KHAIRI
: PEGAWAI PERUBATAN (UD52)
: 03-3396 3000
(ext: 14507)
: muzzammilkhairi@uitm.edu.my
: CIK NOOR MALIZA RAMLI
: PEMBANTU TADBIR (N19)
: 03-3396 3000
(ext: 14517)
: malizaramli@uitm.edu.my

JARINGAN INDUSTRI

Jaringan IndustriHospitalAl-Sultan Abdullah| UiTM

Image
  : PN. KHAZREEN KAMALLUDIN 
: PENOLONG PENDAFTAR (N41)
: 03-3396 3000
(ext: 14509)
: khazr635@uitm.edu.my
: PN. ERMA IZZATI AMIR
: PEGAWAI EKSEKUTIF (N29)
: 03-3396 3000
(ext: 3500)
: izzati7754@uitm.edu.my
: PN. NURUL HUSNA YUSAIDI 
: PEMBANTU TADBIR (N19)
: 03-3396 3000
(ext: 14517)
: husnayusaidi@uitm.edu.my

INOVASI DI HASA UiTM

InovasiHospitalAl-Sultan Abdullah| UiTM

Image
*** Sila muat turun template ini terlebih dahulu untuk mengisi maklumat yang berkenaan ***

Template yang telah diisi berserta bukti (dokumentasi) boleh dimuat naik ke dalam Google Drive yang disediakan di bawah.
  : PN. NUR SYAKILA MOHD ZAKI 
: PEGAWAI SAINS (C41)
: 03-3396 3000
(ext: 14518)
: nursya8757@uitm.edu.my
: PN. NURUL HUSNA YUSAIDI 
: PEMBANTU TADBIR (N19)
: 03-3396 3000
(ext: 14517)
: husnayusaidi@uitm.edu.my

Hubungi Kami

Hospital Al-Sultan Abdullah,
Universiti Teknologi MARA,
42300 Bandar Puncak Alam,
Selangor,

Waktu Operasi

Isnin - Jumaat : 8.00 pagi - 5.00 petang

Pasport Kesihatan Digital Mudah Alih