- PENGENALAN
- CARTA ORGANISASI
- CARTA FUNGSI
- OBJEKTIF
- VISI & MISI
- PERKHIDMATAN
- WAKTU OPERASI
- DIREKTORI
- MUAT TURUN
- BERITA @ PJI
- POLISI DAN PROSEDUR
Selamat Datang KeJabatan PJIPenyelidikanJaringan IndustriInovasi| HASA UiTM
Pada masa yang sama, HASA UiTM juga percaya di dalam pemerkasaan pendidikan melalui budaya membaca dan perpustakaan (PTAR) serta pelbagai program Pusat Pengalaman Klinikal yang komited terhadap usaha tersebut. Akhirnya, PJI juga terlibat di dalam pengurusan dan pentadbiran Cardio Vascular and Lung Research Institute (CaVaLRI) UiTM serta 2 unit ujian percubaan klinikal iaitu HASA UiTM Bioequivalence Centre (BE Centre) dan Centre For Translational Research and Epidemiology (CenTRE).
Penyelidikan dan Inovasi | Dana Clinical Excellence Grant (DCEG) |
Unit Kesihatan Digital | |
Inovasi | |
Jaringan Industri | Memorandum Persefahaman |
Memorandum Perjanjian | |
Memorandum Kolaborasi | |
Perjanjian Kerahsiaan | |
Surat Niat | |
Perjanjian Penyelidikan/Perjanjian Kolaborasi Penyelidikan | |
Pusat Penyelidikan | HASA UiTM Bioequivalence Centre (BE Center) |
Centre for Translational Research and Epidemiology (CenTRE) | |
Perpustakaan Tun Abdul Razak (PTAR) | Unit Pentadbiran dan Arkib |
Unit Perancangan dan Pembangunan | |
Unit Servis | |
Pusat Pengalaman Klinikal | Pusat Kemahiran Klinikal |
Galeri Perubatan |
ALAMAT RASMI |
Jabatan Penyelidikan, Jaringan Industri dan Inovasi Aras 5, Hospital Al-Sultan Abdullah, UiTM Puncak Alam 42300 Puncak Alam Selangor. |
ALAMAT EMEL |
pjihuitm@uitm.edu.my |
WAKTU OPERASI |
Isnin hingga Jumaat : 8.00 pagi hingga 5.00 petang Sabtu, Ahad dan Cuti Umum : Tutup |
: | PROF. MADYA DR. SURAYA ABDUL RAZAK | |
: | KETUA JABATAN PENYELIDIKAN, JARINGAN INDUSTRI DAN INOVASI | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14501) |
|
: | suraya617@uitm.edu.my |
: | DR. MUZZAMMIL MOHD KHAIRI | |
: | PEGAWAI PERUBATAN (UD52) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14507) |
|
: | muzzammilkhairi@uitm.edu.my |
: | PN. WAN ROHANI WAN CHIN | |
: | PUSTAKAWAN KANAN (S44) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 12801) |
|
: | rohani4029@uitm.edu.my |
: | PN. KHAZREEN KAMALLUDIN |
|
: | PENOLONG PENDAFTAR (N41) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14509) |
|
: | khazr635@uitm.edu.my |
: | EN. EBBY ANUAR BAHARI | |
: | PEGAWAI SAINS (C41) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14508) |
|
: | ebbyanuar@uitm.edu.my |
: | PN. NUR SYAKILA MOHD ZAKI | |
: | PEGAWAI SAINS (C41) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14518) |
|
: | nursya8757@uitm.edu.my |
: | CIK NUR AMALINA SAMAT | |
: | PEGAWAI SAINS (C41) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14508) |
|
: | amalinasamat@uitm.edu.my |
: | PN. ERMA IZZATI AMIR | |
: | PEGAWAI EKSEKUTIF (N29) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 3500) |
|
: | izzati7754@uitm.edu.my |
: | PN. NURUL AIN WAHIDAH ZULKIFLI |
|
: | JURURAWAT (U29) |
|
: | 03-3396 3000 | |
: | nurulain3480@uitm.edu.my |
: | CIK NOOR MALIZA RAMLI | |
: | PEMBANTU TADBIR (N19) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14517) |
|
: | malizaramli@uitm.edu.my |
: | PN. NURUL HUSNA YUSAIDI | |
: | PEMBANTU TADBIR (N19) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14517) |
|
: | husnayusaidi@uitm.edu.my |
PENYELIDIKAN
Senarai Semak Permohonan Penyelidikan |
||
Borang Permohonan Menjalankan Penyelidikan |
||
Borang Permohonan Data EHR/HIS |
||
Borang Permohonan Kelulusan Etika [REC 2] |
||
Borang Klasifikasi Risiko Kajian [REC 3] |
||
Borang Maklumat Peserta [REC 4] |
||
Borang Laporan Kemajuan Penyelidikan |
||
Borang Laporan Akhir Penyelidikan |
||
Borang Permohonan Sub-Penyelidik |
DANA CLINICAL EXCELLENCE GRANT (DCEG)
VOT11000 : BAYARAN PEMBANTU PENYELIDIK (RA/GRA)
VOT21000 : PERJALANAN, PENGINAPAN DAN PENGANGKUTAN
VOT24000 : SEWAAN
VOT27000 : BEKALAN DAN BAHAN PENYELIDIKAN
VOT28000 : BAIK PULIH KECIL DAN UBAHSUAI
VOT29000 : PERKHIDMATAN IKHTISAS
VOT35000 : AKSESORI DAN PERALATAN
Borang Tuntutan Perjalanan Dalam Negeri |
||
Borang Pendahuluan Perjalanan Dalam Negeri |
||
Borang Pelarasan Perjalanan Dalam Negeri |
||
Borang Tuntutan Pelbagai / Honorarium / Perkhidmatan Ikhtisas / Bayaran Gaji Pembantu Penyelidik |
||
Borang Pendahuluan Pelarasan Pelbagai |
||
Borang Permohonan Pesanan Tempatan |
||
Borang Pengurusan Bayaran |
||
Konferensi |
||
Template Surat Lantikan Pembantu Penyelidik / Perkhidmatan Ikhtisas |
||
Borang Pengesahan Kerja / Perkhidmatan |
||
Borang Perakuan Penerimaan Barang (Harta Modal / Inventori / Bekalan) |
PENYELIDIKAN DI HASA UiTM
- PERKHIDMATAN
- ETIKA PENYELIDIKAN
- MENJALANKAN PENYELIDIKAN DI HASA
- SENARAI SEMAK DOKUMEN PERMOHONAN
- PERMOHONAN DATA EHR/HIS BAGI TUJUAN PENYELIDIKAN
- DANA CLINICAL EXCELLENCE GRANT (DCEG)
- PELAPORAN PENYELIDIKAN
- PENERBITAN & PEMBENTANGAN
- INFOGRAFIK
- HUBUNGI KAMI
- PERTANYAAN / MAKLUMBALAS
PenyelidikanHospitalAl-Sultan Abdullah| UiTM
Kami berusaha untuk mempromosikan, membolehkan dan memperkasakan budaya penyelidikan yang mematuhi Amalan Klinikal Baik (GCP) tempatan dan piawaian antarabangsa. Hubungi kami bagi keperluan penyelidikan anda.
1) HASA
Penyelidikan am / Penyelidikan klinikal
2) Centre For Translational Research and Epidemiology (CenTRE)
Kajian fasa III / IV, kajian translasi atau epidemiologi
3) HASA Bioequivalence Centre (BE Centre)
*akan datang
Kajian fasa I dan II
-dikemaskini pada 14 Julai 2023-
Jawatankuasa Etika Bebas (IEC)
Jawatankuasa Etika Penyelidikan UiTM (REC) ialah Jawatankuasa Etika Bebas (IEC) UiTM sendiri yang berdaftar di bawah Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (DCA). Sehingga 22 Mac 2023, terdapat 14 jawatankuasa etika berdaftar dengan DCA. Selain jawatankuasa etika induk atau berpusat di UiTM yang terletak di kampus induk Shah Alam, semua cawangan dan fakulti UiTM negeri telah menggubal jawatankuasa etika mereka sendiri sejak 2016 selaras dengan Pekeliling Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) Bilangan 3 Tahun 2016, Penubuhan Jawatankuasa Penyelidikan di Fakulti dan Cawangan. Bagaimanapun, HASA bukanlah cawangan negeri mahupun fakulti dan oleh itu tidak dibenarkan menubuhkan jawatankuasa etikanya sendiri. Tambahan pula, penubuhan jawatankuasa etika dalam HASA adalah berlebihan memandangkan pakar dan perunding yang berkhidmat dengan HASA adalah daripada Fakulti Perubatan UiTM di mana fakulti tersebut telah dilengkapi dengan jawatankuasa etika penyelidikan fakultinya sendiri.
REC dan Fakulti Perubatan FREC (jika kajian dianggap berisiko minimum) bertanggungjawab untuk menilai, meluluskan atau menolak permohonan penyelidikan yang akan dijalankan dalam UITM pada peringkat tertinggi.
Untuk maklumat lanjut mengenai REC UiTM, sila layari https://www.recuitm.org/.
Untuk maklumat lanjut mengenai Fakulti Perubatan, sila layari https://medicine.uitm.edu.my/index.php/en/research/ecosystem.
Kalendar Mesyuarat REC 2023.
Bulan |
ID Mesyuarat |
Tarikh Tutup Permohonan |
Tarikh Mesyuarat |
Jan |
Bil. 1/2023 |
03/01/2023 |
17/01/2023 |
Feb |
Bil. 2/2023 |
07/02/2023 |
21/02/2023 |
Mac |
Bil. 3/2023 |
07/03/2023 |
21/03/2023 |
Apr |
Bil. 4/2023 |
04/04/2023 |
18/04/2023 |
Mei |
Bil. 5/2023 |
02/05/2023 |
16/05/2023 |
Jun |
Bil. 6/2023 |
06/06/2023 |
20/06/2023 |
Jul |
Bil. 7/2023 |
04/07/2023 |
18/07/2023 |
Ogos |
Bil. 8/2023 |
01/08/2023 |
15/08/2023 |
Sep |
Bil. 9/2023 |
05/09/2023 |
19/09/2023 |
Okt |
Bil. 10/2023 |
03/10/2023 |
17/10/2023 |
Nov |
Bil. 11/2023 |
07/11/2023 |
21/11/2023 |
Dis |
Bil. 12/2023 |
05/12/2023 |
19/12/2023 |
Kalendar Mesyuarat Jawatankuasa Etika Penyelidikan Fakulti Perubatan (FREC) 2023.
Bulan |
ID Mesyuarat |
Tarikh Tutup Permohonan |
Tarikh Mesyuarat |
Jan |
Bil. 1/2023 |
- |
10/01/2023 |
Feb |
Bil. 2/2023 |
31/01/2023 |
14/02/2023 |
Mac |
Bil. 3/2023 |
28/02/2023 |
14/03/2023 |
Apr |
Bil. 4/2023 |
28/03/2023 |
11/04/2023 |
Mei |
Bil. 5/2023 |
18/04/2023 |
09/05/2023 |
Jun |
Bil. 6/2023 |
30/05/2023 |
13/06/2023 |
Jul |
Bil. 7/2023 |
27/06/2023 |
11/07/2023 |
Ogos |
Bil. 8/2023 |
25/07/2023 |
08/08/2023 |
Sep |
Bil. 9/2023 |
29/08/2023 |
12/09/2023 |
Okt |
Bil. 10/2023 |
29/09/2023 |
10/10/2023 |
Nov |
Bil. 11/2023 |
31/10/2023 |
14/11/2023 |
Dis |
Bil. 12/2023 |
28/11/2023 |
12/12/2023 |
*
Carta Alir 1: Permohonan menjalankan penyelidikan di HASA dari pelbagai institusi
Carta Alir 2: Permohonan penyelidikan dalam HASA (semakan peringkat UiTM dan HASA)
Carta Alir 3: Proses Kerjasama Penyelidikan
Carta Alir 4: Permohonan pengambilan data EHR/HIS bagi tujuan penyelidikan
Carta Alir 5: Kelulusan Penerbitan dan Pembentangan
Peringatan mesra : Permohonan kelulusan institusi retrospektif atau menjalankan penyelidikan/pengumpulan data tanpa kelulusan institusi adalah tidak wajar, tidak beretika dan tidak mematuhi integriti akademik dan penyelidikan.
Kelulusan Sub-Penyelidik dan Ketua Jabatan.
Penyelidik utama juga dikehendaki memilih sekurang-kurangnya seorang (1) sub-penyelidik daripada HASA yang berasal dari jabatan atau disiplin yang berkaitan dengan penyelidikan. Sebagai contoh, jika penyelidik utama ingin menjalankan penyelidikan berkaitan kejururawatan penjagaan kritikal, dia perlu memilih jururawat dari ICU atau unit penjagaan kritikal lain untuk menjadi penyiasat kecil. Lanjutan, penyelidik utama juga perlu mendapatkan kebenaran dan kelulusan daripada ketua jabatan, dalam kes ini, HOD jabatan Anestesiologi. Jika anda tidak pasti jabatan mana yang hendak didekati, anda boleh menghubungi PJI untuk mendapatkan cadangan.
Senarai Semak
1) Senarai semak permohonan penyelidikan di HASA
Surat Iringan dan Borang Permohonan Penyelidikan
2) Permohonan untuk menjalankan penyelidikan dalam HASA/Surat Sampul surat (alamat kepada pengarah HASA)
3) Borang Permintaan Penyelidikan HASA [(500-PJI (18/4/28)/Borang (01)]
Kelulusan Sub - Penyelidik dan Ketua Jabatan
4) Borang kelulusan Sub-Penyiasat dan HOD [(500-PJI (18/4/28)/Borang (02)] *Tidak diperlukan untuk ISR
Borang REC
5) Borang REC 2 (Borang Permohonan Kelulusan Etika) dengan carta Gantt tambahan atau borang yang setara: FERC/BERC 1(2021), C.F.B.CoE ERC1(2022)
6) Borang REC 3 (Borang Klasifikasi Risiko Kajian)
7) Borang REC 4 (Borang Maklumat Peserta) atau borang yang setara: C.F.B.CoE ERC2 (2022)
8) Surat kelulusan etika daripada Jawatankuasa Etika Penyelidikan (REC)/ FREC
Permohonan Data EHR/HIS
9) Penerangan Parameter yang Diperlukan Untuk Pengumpulan Data [(500-PJI (18/4/28)/Borang (03)] *jika berkenaan
10) Perjanjian Percubaan Klinikal atau MOU/MOA/NDA atau Perjanjian Kerahsiaan EHR HASA *jika berkenaan
Surat Pemberian
11) Surat kelulusan Geran Penyelidikan *jika berkenaan
Proses Penyelidikan di HASA.
Permohonan Rekod Kesihatan Elektronik (EHR) bagi tujuan penyelidikan.
HASA amat berbangga menggunakan EHR dalaman yang dibangunkan secara dalaman yang dipanggil UniMEDS. Selaras dengan semangat untuk memperkasa dan meningkatkan budaya penyelidikan secara keseluruhan, data EHR mungkin diminta untuk tujuan penyelidikan seperti untuk menjalankan analisis data sekunder. Walau bagaimanapun, memandangkan keselamatan, privasi dan kebimbangan kerahsiaan, akses terbuka kepada UniMEDS tidak boleh diberikan kepada penyelidik. Sebaliknya, penyelidik dikehendaki mengisi borang permintaan pengekstrakan data EHR Parameter Maklumat bagi pengumpulan data [(500-PJI (18/4/28)/Borang (03)] dan memperincikan data yang diminati menggunakan format yang dibekalkan. Kelulusan akhir akan diperoleh daripada pengarah HASA.
PJI berperanan membantu dan menghubungkan penyelidik dengan jabatan Maklumat Pesakit dan setelah menerima surat kelulusan untuk menjalankan penyelidikan di HASA, penyelidik boleh menghubungi terus bahagian Maklumat Pesakit untuk menjadualkan temujanji.
Sila ambil perhatian bahawa UniMEDS berada di bawah jagaan jabatan Maklumat Pesakit HASA dan oleh itu mereka berhak dan keputusan akhir mengenai jenis data yang dibenarkan atau boleh diberikan kepada penyelidik. Sila beri masa sehingga 14 hari untuk data diekstrak dan disusun untuk kegunaan anda.
Diingatkan bahawa penyelidik dari UiTM dikehendaki menandatangani Surat Kerahsiaan Akujanji manakala penyelidik bukan UiTM perlu menandatangani Perjanjian Tanpa Pendedahan (NDA) dengan Universiti untuk tujuan ini.
DCEG ialah geran penyelidikan sulung HASA yang tersedia untuk semua kakitangan klinikal di HASA.
Geran itu diwujudkan untuk memperkukuh dan menggalakkan aktiviti penyelidikan klinikal di hospital.
Tahniah kepada penerima kitaran sebelumnya (pertama) pada tahun 2021.
Nantikan pembukaan geran seterusnya.
Proses Penyelidikan di HASA.
Laporan Akhir Penyelidikan.
Sebagai contoh, dalam kes penyelidikan berterusan bermula pada Julai 2022 dan dijadualkan selesai pada April 2023, penyelidik dikehendaki menyerahkan Laporan Kemajuan Penyelidikan sebelum 30 November 2022 dan kemudian Laporan Akhir Penyelidikan pada April 2023 atau terkini sebelum 31 Mei 2023 .
Penerbitan atau Pembentangan menggunakan dapatan penyelidikan atau data daripada HASA.
Penyelidik dikehendaki mengisi Borang Kelulusan Pembentangan atau Penyerahan Penerbitan Menggunakan Data Penyelidikan daripada HASA dengan disertakan bahan penerbitan yang digubal kepada PJI sebelum diserahkan kepada penganjur/penerbit/jurnal/syarikat. Pengakuan yang jelas dan jelas kepada HASA mesti dinyatakan dan salinan penerbitan mesti diberikan kepada PJI untuk rujukan dalaman.
: | DR. MUZZAMMIL MOHD KHAIRI | |
: | PEGAWAI PERUBATAN (UD52) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14507) |
|
: | muzzammilkhairi@uitm.edu.my |
: | CIK NOOR MALIZA RAMLI | |
: | PEMBANTU TADBIR (N19) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14517) |
|
: | malizaramli@uitm.edu.my |
JARINGAN INDUSTRI
Jaringan IndustriHospitalAl-Sultan Abdullah| UiTM
: | PN. KHAZREEN KAMALLUDIN |
|
: | PENOLONG PENDAFTAR (N41) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14509) |
|
: | khazr635@uitm.edu.my |
: | PN. ERMA IZZATI AMIR | |
: | PEGAWAI EKSEKUTIF (N29) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 3500) |
|
: | izzati7754@uitm.edu.my |
: | PN. NURUL HUSNA YUSAIDI | |
: | PEMBANTU TADBIR (N19) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14517) |
|
: | husnayusaidi@uitm.edu.my |
INOVASI DI HASA UiTM
InovasiHospitalAl-Sultan Abdullah| UiTM
: | PN. NUR SYAKILA MOHD ZAKI | |
: | PEGAWAI SAINS (C41) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14518) |
|
: | nursya8757@uitm.edu.my |
: | PN. NURUL HUSNA YUSAIDI | |
: | PEMBANTU TADBIR (N19) | |
: | 03-3396 3000 (ext: 14517) |
|
: | husnayusaidi@uitm.edu.my |