Terdapat 4 unit dibawah Jabatan Maklumat Pesakit iaitu:
I. Unit Pengurusan Fail Pesakit dan Rekod Perubatan Elektronik
II. Unit Laporan Perubatan
III. Unit Casemix dan Informatik Kesihatan
IV. Unit Pentadbiran Am
Bermula Januari 2022, Perkhidmatan Jabatan Maklumat Pesakit di PPUiTM Selayang telah ditutup sejajar dengan perpindahan perkhidmatan klinikal daripada PPUiTM Selayang ke PPUiTM Sungai Buloh.
Jabatan Maklumat Pesakit kini beroperasi di dua lokasi sahaja iaitu di HASA Puncak alam dan PPUiTM Sungai Buloh.
1. Hospital Al-Sultan Abdullah UiTM (HASA) Puncak Alam
Jabatan Maklumat Pesakit
Aras 5 Hospital Al-Sultan Abdullah UiTM
42300 Puncak Alam Selangor
2. Pusat Pakar Perubatan UiTM (PPUiTM) Sungai Buloh
Jabatan Maklumat Pesakit
Aras 4 Bangunan Akademik
Pusat Pakar Perubatan UiTM
Kampus Sungai Buloh
Jalan Hospital
47000 Sungai Buloh Selangor
PIAGAM PELANGGAN
I. Setiap pelanggan / pesakit yang berurusan dengan Jabatan Maklumat Pesakit akan dilayan dengan mesra dan cekap.
II. Semua permohonan laporan perubatan akan diproses dan disediakan dalam tempoh 28 hari bekerja dari tarikh permohonan yang lengkap.
III. Setiap permohonan peminjaman fail rekod pesakit akan disediakan dalam tempoh sepuluh minit.
IV. Pesakit diberi jaminan bahawa maklumat peribadi dan rawatan pesakit akan dirahsiakan, disimpan dengan selamat dan hanya didedahkan kepada
pihak yang diberikan keizinan atau yang tertakluk kepada undang-undang selaras dengan akta perlindungan data peribadi (PDPA).
WAKTU OPERASI
VISI
Menjadi sebuah pusat penjagaan kesihatan akademik terkemuka dunia.
Misi
"Mempertingkatkan kemanusiaan melalui pembangunan profesional, penyelidikan berkesan dan penyampaian penjagaan kesihatan terkini."
Objektif
I. Memastikan kelancaran setiap urusan maklumat klinikal di dalam hospital dan menjamin setiap rekod adalah sulit.
II. Mewujudkan sistem yang lebih baik untuk penyimpanan rekod perubatan, laporan perubatan dan pengarkiban data
bagi memastikan kerahsiaan dan keselamatan maklumat kesihatan.
III. Menyelaras dan menyediakan maklumat statistik yang diperlukan oleh pihak pengurusan hospital dan kementerian.
Objektif Kualiti
I. Memastikan tidak kurang daripada 90% laporan perubatan disiapkan dalam tempoh 28 hari waktu bekerja.
II. Memastikan tidak kurang daripada 95% rekod perubatan dihantar dari wad ke Jabatan Maklumat Pesakit dalam tempoh 72 jam selepas pesakit discaj.
III. Memastikan sekurang-kurangnya 90% daripada diagnosis dikodkan sebelum tanggal 15hb bulan berikutnya.
IV. Memastikan tidak kurang daripada 85% permohonan fail pesakit bagi temujanji disediakan dalam tempoh
sekurang-kurangnya 1 hari sebelum tarikh temujanji.